JAY-Z, takvim yaprakları 2004 yılını gösterirken artık hem rap sanatçısı hem de iş insanı olarak kendini bütün dünyaya ispatlamış bir isimdi. 8 adet stüdyo albümü yayınlayan Hov, 14 Kasım 2003’te yayınladığı The Black Album ile bir “sanatçı” olarak emekliliğe ayrıldığını söylemiş ve hayatını o dönem başında olduğu Roc-A-Fella Records ile 3 yıldır birlikte olduğu kız arkadaşı Beyoncé’ye adamıştı.
Müzik tarihinin önemli şirketlerinden olan Def Jam Recordings, o dönem şirketi bir sonraki seviyeye götürecek bir isim arıyordu. Yaklaşık 10 yıldır Roc-A-Fella’yı başarılı bir şekilde yürüten JAY-Z, Def Jam için adeta biçilmiş kaftandı. 8 Aralık 2004’te Island Def Jam Music Group’un yönetim kurulu başkanı Antonio Reid, Hov’u Def Jam Recordings’in genel müdürü ve CEO’su olarak atadığını duyurdu. Reid atamayı “Shawn, bütün dünyanın bildiği harika müzik yeteneğinin yanında, 10 yıllık Roc-A-Fella tecrübesi boyunca bir yönetici olarak da meziyetli olduğunu herkese kanıtladı. Def Jam’in tarihini alıp oluşumu bir sonraki çağa taşıması için hip-hop komünitesinden daha iyi birini düşünemiyorum.” şeklinde lanse etmişti.
XXL kapağı
Konuştuğumuz olay 19 yıl öncesi. Teknoloji bu kadar gelişmemişti ve insanlar basılı yayınlara çok daha fazla ilgi gösteriyordu. Maalesef ülkemizde hiçbir zaman -özellikle hip hop piyasasında- öyle bir kültür oluşmadı ama Amerika’da XXL, The Source gibi dergilerin varlığı, hip-hop komünitesi için çok değerliydi. Bu dergilerin kapağına çıkmak rap sanatçıları için büyük bir prestij yaratıyordu. Haliyle dergiler de dönemin gözde hip-hop figürlerini yeni sayılarında ağırlayıp tiraj arttırmanın yollarını arıyordu.
İçeriğimize konu olan ikonik kapağın hikayesi de bir tiraj kaygısına dayanıyor. 2005 yılının yaz aylarında istenilen satışı yakalayamayan XXL dergisi, Ağustos ayında JAY-Z’yi dergide ağırlayıp onu kapak yıldızı yaparak bu düşüşe dur demek ister. Dönemin XXL Yazı İşleri Müdürü Elliott Wilson, JAY-Z’in her zaman için geçerli olan bir yıldız olduğunu söylüyor.
JAY-Z’ye dergi için fotoğraf çekimi yapacaklarını söylediklerinde o da oldukça yaratıcı bir fikirle geliyor. Jay’in Def Jam’in başına geçişini temsilen New York’ta yer alan fotoğraf stüdyosu Pier59’a Beyaz Saray’ın başkanlık ofisinin küçük bir benzeri kuruluyor. Fotoğraf çekimi için hazırlanan senaryoya göre JAY-Z, Amerika Birleşik Devletleri’nin 35. Başkanı John F. Kennedy‘yi canlandırıyordu. Jay’in beraberinde çekime gelen LeBron James, Kanye West, Foxy Brown, Memphis Bleek, Peedi Crakk, DJ Clue, Young Gunz ve Freeway de onun kabine üyeleri olarak düşünülmüştü.
Fotoğrafçı Clay Patrick McBridge tarafından gerçekleştirilen çekim, XXL dergisinin Ağustos 2005’te çıkan sayısı için kullanıldı.