Mixtape, hiphop alanında kullanıldığı şekliyle ücretsiz albümler olarak tanımlanabilir. Sanatçılar genellikle kendilerini dinleyicilere hatırlatma, çıkaracakları bir albüm öncesi piyasayı ısındırma veya sample kesmek, beat yaptırmak gibi işlerle uğraşmadan dinleyicilerine bir içerik sunma amacıyla böyle projeler üretebilirler.
Albümler, içlerinden birkaç hit parlatmayı ve olabildiğince fazla satmayı veya stream edilmeyi amaçlayan projelerdir. Mixtape yaparken de tabii ki bu amaçlar güdebilir sanatçılar ama asıl amaç yeni hayranları çekmek, tura çıkmak için isim yapmak, tanınan müzisyenlerle şarkı yapabilmek gibi şeylerdir. Chance the Rapper, bu konuda en iyi örnek olabilir çünkü kendisi, 2019’da çıkardığı ilk stüdyo albümü The Big Day‘e gelene kadar kariyerini ücretsiz olarak internet üzerinden dinleyicilerine sunduğu mixtape’ler ile sürdürdü. Bu -görece- başarılı mixtape’ler ona Kanye West, Justin Bieber gibi kendini kanıtlamış müzisyenler ile çalışma imkanı ve 3 kez tura çıkma imkanı sundu.
Mixtape’ler genellikle daha önce yapılmış ve genellikle belli bir başarı sağlamış şarkıların altyapıları kullanılarak yapılan şarkılardan oluşur. Tabii bu kesin bir önerme değil. Her mixtape böyle olacak diye bir kaide yok. Mixtape’ler eğer telif hakkı satın alınmamış veya sample’lar temizlenmemişse insanların para ödeyerek kaydoldukları streaming servislerine yüklenemez, çünkü beatler sanatçının kendisine ait olmadığı için sanatçı projeden hak iddia edemez.
Şimdiye kadar mixtape hakkında bahsettiğim bu konular Türkiye ile pek alakalı değildi. Çünkü, ülkemizde maalesef mixtape kültürü var denemez pek. Hala mixtape’lerde tanıdığı altyapıları duyup çalıntı sanan birçok dinleyici var. Ülkemizde son dönemde mixtape adına yapılmış en güzel örneklerden biri Khontkar‘ın PLAA3 – Back to the Streets isimli çalışmasıydı. Projede Kodak Black, Offset, Drake, Lil Yachty, Rich The Kid, Migos, Playboi Carti gibi sanatçıların şarkılarından alınan beatler kullanılmıştı. Bu proje Khontkar’ın hatırı sayılır bir çıkış yapmasını sağlamıştı. Onun dışında Şam‘ın 2 bölümden oluşan P.O.P Mixtape‘i örnek verilebilir ancak Khontkar’dan biraz daha farklıydı burda durum. Altyapılarında Noisart‘ın imzası vardı o çalışmanın. Normalde Şam, P.O.P Mixtape ile kendini piyasaya iyiden iyiye tanıtıp P.!.Ç isimli albümünü çıkaracaktı ancak yaşadığı bazı sorunlar bu sürece sekte vurdu ve beklemediğimiz şekilde Vehim EP ile geri döndü Şam. Vehim EP incelememizi okumadıysanız sizi şöyle alalım.
Bazı mixtape’ler çıkmalarının üzerinden yıllar geçtikten sonra genelde telif hakları satın alınarak streaming servislerine gelebiliyor. Bunun en yakın örneği Future‘ın 2015 yılında çıkardığı Beast Mode isimli mixtape’i. Sitede onun hakkında da bir yazı bulunuyor, buradan ulaşabilirsiniz.